Winnaar 2014 Finalisten 2014 Finalist 2014 Finalist 2014
Young Captain AwardYoung Bilderberg Conferentie
Maak kennis met finalisten en Young Captains

haakje Graag presenteren wij eerdere finalisten en winnaars van de Young Captain Award. Zij werden gefilmd, vlak na de laatste selectieronde. Zij vertellen over hun ambities, dromen en toekomstplannen van dat moment. Voor sommigen is dat al weer jaren geleden, voor anderen wat korter. Maar wat hen verbindt is dat ze allen verder zijn gegaan, met veel grotere stappen dan ze wellicht ooit voor mogelijk hadden gehouden!
.
Winnaar 2014
Young Captain Award | 2014
Berndt Kodden
info
Berndt Kodden – Royal FrieslandCampina
Berndt Kodden is sinds 2011 Global Category Director Infant & Toddler Nutrition (IFT) bij Royal FrieslandCampina. In deze rol, die Berndt vervult vanuit Singapore, is hij verantwoordelijk voor de merken in baby- en peutervoeding in meer dan 25 landen (waaronder China, Indonesia, Nigeria, en Rusland), met een omzet van meer dan $ 1 miljard en verdubbeling in de afgelopen 4 jaar.

Berndt laat als leider zijn ego bij de deur en kiest voor begrijpelijkheid. Hij heeft respect en culturele sensitiviteit als belangrijke waarden waar hij naar handelt. Hij combineert dit met een heldere focus op groei en resultaat – en laat beiden ook zien.

Naast zijn huidige functie is Berndt bestuurslid van de International Association of Infant Food Manufacturers (IFM) in Genève (Zwitserland) en Executive Board Member van de Asia Pacific Infant and Young Child Nutrition Association (APIYCNA) in Singapore.

Met ingang van januari 2015 wordt Berndt Kodden Managing Director van de Branded Business van FrieslandCampina in Nederland en België. Hij is dan de jongste Managing Director van FrieslandCampina. In die rol is hij verantwoordelijk voor alle merken op de Nederlandse en Belgische markt, zoals Campina, Chocomel, Optimel, Fristi, Appelsientje, Coolbest en Mona, en een omzet van meer dan € 700 miljoen.

Berndt Kodden (1974) studeerde Internationale Economie en Moderne Japanse Studies aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam, behaalde een Master International Relations aan de Universiteit van Groningen en een MBA aan de Bradford University. Berndt Kodden startte in 1999 bij Royal Friesland Foods als Sales en Business Development Manager Europe en later Noord- en Zuid-Amerika. Sinds 2005 werkte Berndt in Azië, waar hij achtereenvolgens werkzaam was als Marketing Manager voor Royal Friesland Foods in Vietnam, Indonesië en Maleisië. In 2007 volgde Berndt de executive course bij INSEAD in Singapore en in 2013 volgde hij het Executive Leadership Program bij IMD in Lausanne, Zwitserland.
Tjeerd Bosklopper
info
Tjeerd Bosklopper – NN-Group
Tjeerd Bosklopper is CEO van ING Life and Pensions in Polen. ING Life & Pensions heeft 3,7 miljoen klanten en maakt €90 miljoen winst per jaar. Als CEO – de functie die Tjeerd sinds 2013 bekleedt - is hij verantwoordelijk voor verdere groei van de onderneming, het implementeren van een klantgerichte differentiatiestrategie en de voorbereiding van de onderneming op een beursgang. Tjeerd geeft leiding aan meer dan 800 interne medewerkers.

Tjeerd hanteert een sterk moreel kompas in zijn dagelijkse realiteit als mens en als leider. Hij heeft geen blinde ambitie, maar vaart juist een eigen koers op het snijvlak van autonomie en verantwoording. Tjeerd focust zich niet op het probleem, maar op wat hij kan veranderen. En dat gaat hij dan gewoon doen.

Naast zijn functie is Tjeerd bestuurslid bij de Nederlands Poolse Chamber of Commerce. Deze organisatie is gericht op het bevorderen van de handel tussen Nederland en Polen.

Tjeerd Bosklopper (1975) behaalde een Master Business Information Technology aan de Universiteit van Twente. Na zijn studie volgde Tjeerd diverse executive development programs, onder andere bij Nijenrode Business School en INSEAD.

Tjeerd begon zijn carrière in 1999 bij ING Group in het Global Management Program. Daarna bekleedde hij diverse functies in Azië waaronder Regional e-Business Manager in Hong Kong, Project Manager in Indonesië en Chief Marketing Officer bij ING Life in Zuid-Korea. In 2006 kwam Tjeerd bij Nationale Nederlanden, waar hij vanaf 2009 lid was van de hoofddirectie van NN. Allereerst in de verantwoordelijkheid voor Marketing & Sales en vanaf 2010 als Chief Information & Transformation Officer.
Nanouke van 't Riet
info
Nanouke van 't Riet – NS
Nanouke van 't Riet (41) is directeur Service & Operations in het directieteam van NS Reizigers, het grootste onderdeel van NS met een omzet van meer dan € 2 miljard. In deze functie is zij verantwoordelijk voor ruim 8.500 medewerkers, waaronder de machinisten, de conducteurs en bijvoorbeeld ticket- en servicemedewerkers op de stations. Met nieuwe serviceconcepten, zoals de OV-servicewinkels op stations, en een simpeler organisatiemodel werken zij en haar mensen dag in dag uit gedreven aan het centraal stellen van de 1,2 mln. reizigers in het hart van het NS-bedrijf.

Nanouke is de personificatie van anders durven, denken, doen en de 'buitenwereld binnen halen' bij NS. Met veel aandacht voor zelfreflectie en hoe mensen om haar heen in beweging te brengen, boekt zij resultaat in een complex maatschappelijk krachtenveld met 17 miljoen aandeelhouders. Nanouke is zich bewust van de verschillen tussen macht en invloed en kiest nadrukkelijk voor verbindend en maatschappelijk leiderschap.

Hiervoor was Nanouke in het Verenigd Koninkrijk als Operations Director medeverantwoordelijk voor de Greater Anglia concessie van Abellio, het dochterbedrijf van NS. In deze functie was zij o.a. verantwoordelijk voor een deel van de treinen naar de belangrijkste olympische locaties tijdens de Zomerspelen van 2012. De punctualiteit en de klanttevredenheid namen onder haar leiding flink toe en Abellio's Greater Anglia werd in het V.K. zelfs bekroond met de Train Operator of the Year Award 2012.

Nanouke van 't Riet (1973) behaalde een Master Sociologie aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam. In 1999 startte zij haar carrière met een management traineeship bij ORMIT en sinds 2001 is ze in dienst bij NS. Hier was ze, voordat zij werd uitgezonden naar het VK, onder meer verantwoordelijk voor de succesvolle campagne "Opeens heb je het...." om conducteurs te werven, Hoofd Lokale Planning en Manager Service & Operations voor Zuid Nederland.
Winnaar 2013
Young Captain Award | 2013
Annemarieke de Haan
infolinkedin
Annemarieke de Haan – Unilever Benelux
Annemarieke de Haan is als Vice President Marketing Refreshment en Home & Personal Care Benelux verantwoordelijk voor de omzet en marketing van ruim 25 bekende merken van Unilever zoals Andrelon, Axe, Robijn, Magnum, Ola, Dove en Zwitsal. In deze functie maakt zij deel uit van de Unilever Benelux Board. Dagelijks geeft zij leiding aan ongeveer vijftig medewerkers in het marketingteam in Nederland en België en samen dragen zij bij aan het realiseren van Unilevers ambitie om de omzet te verdubbelen en de milieu-impact te halveren. In haar functie is zij tevens verantwoordelijk voor marktonderzoek van Unilever Benelux. Naast deze functie is Annemarieke bestuurslid van de Nederlandse Cosmetica Vereniging en de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten. Als bestuurslid voor SIRE ontwikkelt Annemarieke campagnes die onderbelichte maatschappelijke onderwerpen publiekelijk aan de orde stellen.

Annemarieke de Haan (1976) volgde een Master Japanse taal & cultuur aan de Rijksuniversiteit Leiden en een bachelor Economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar kennis over taal en cultuur breidde zij verder uit met het studeren van Arabisch aan de Islamitische Universiteit Rotterdam en Chinees aan de Chinese School Nederland en China Inside in Beijing. In 1999 begon Annemarieke als Category manager wasmiddelen Nederland bij Unilever. Daarna bekleedde zij achtereenvolgens de functies van Brand manager Robijn Nederland, Marketing manager Hair Care Nederland, Marketing directeur Hair Care Europa (Parijs, Frankrijk) en Marketing directeur Home & Personal Care Benelux.

In 2012 en 2013 stond Annemarieke in de top 100 beste marketeers van het Tijdschrift voor Marketing. In september 2013 werd zij door Management Team uitgeroepen tot Goudhaantje en vormt daarmee één van de 100 meest veelbelovende managers van Nederland.
Bram van Cann
infolinkedin
Bram van Cann – SBM Offshore
In de functie van Engineering Director is Bram verantwoordelijk voor het management van de Engineering Divisie. Deze afdeling houdt zich bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van kwalitatief hoogwaardige systemen voor de verwerking, transport en opslag van olie en gas op zee. Tevens ziet Bram toe op de technische aspecten van de projecten die uitgevoerd worden in lijn met het kwaliteitssysteem van SBM Offshore en binnen een goedgekeurde projectplanning. Bram geeft leiding aan 400 mensen.

Binnen SBM Offshore heeft Bram zich eerder onderscheiden door het succesvol opzetten en inrichten van het SBM Offshore kantoor in Rio de Janeiro, met als hoogtepunt het opzetten van een grootschalige joint-venture in Brazilië ten behoeve van de lokale uitvoering van projecten voor Petrobras.

Bram van Cann (1977) behaalde zijn Master in Marine Technology (specialisatie: Designing of Offshore Structures) aan de Technische Universiteit Delft. In 2000 ging Bram aan de slag als Trainee bij SBM-Imodco (Houston, VS). In 2004 begon hij als Project Engineer bij SBM Offshore in Monaco waarna hij verschillende functies bekleedde binnen zowel de Engineering Department als de Operations Department. Sinds september 2012 bekleedt Bram zijn huidige functie.

Bram is tevens (co-)auteur van verschillende publicaties over drijvende boor/productie platforms en systemen. Hij heeft diverse patenten op zijn naam staan en is lid van branche-organisaties KIVI en SPE.
Fleur Dujardin
infolinkedin
Fleur Dujardin – Delta Lloyd Groep
Als commercieel directeur is Fleur Dujardin verantwoordelijk voor het particuliere segment, het merk OHRA en de directe kanalen van Delta Lloyd Groep. Met haar team geeft zij invulling aan haar missie om de beste directe verzekeraar van Nederland neer te zetten die zich onderscheidt in klantgerichtheid, excellente directe dienstverlening en winstgevende groei. Fleur geeft leiding aan 300 medewerkers.

Onder haar leiding heeft OHRA in 2011 een nieuwe merkpositionering ('Direct geregeld') succesvol geïntroduceerd. Bovendien is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van vernieuwende en relevante online diensten voor de klanten van Delta Lloyd Groep. Naast haar functie als directeur is Fleur, als één van de 600 vrijwilligers van Delta Lloyd Foundation, betrokken bij één van de projecten om kwetsbare groepen in de samenleving financieel zelfredzaam te maken.

Fleur Dujardin (1974) volgde een bachelor Hospitality Management aan de Hoge Hotelschool Den Haag. Daarna behaalde zij haar MBA en Doctoraal Bedrijfskunde aan de Nyenrode University Breukelen. In 2001 begon Fleur als Marketing Trainee bij Postbank. Daarna was zij achtereenvolgens Directiesecretaris ING Retail Nederland, Manager Marketing Strategie & Planning bij ING/Postbank, Hoofd Marketing Jeugd & Studenten ING/Postbank en Hoofd Marketing Betalen, Cards, Internetbankieren bij ING.

Naast haar huidige functie bij Delta Lloyd Groep is zij lid van de vakgroep Marketing Financiële Diensten van NIMA en heeft zij in samenwerking tussen ING en TIAS Nimbas een opleiding voor dit vakgebied opgezet. Fleur stond in 2011 en 2012 in de top 100 beste marketeers van Nederland.
Winnaar 2012
Young Captain Award | 2012
Hein Schumacher
infolinkedin
Hein Schumacher – HJ Heinz Company
Als President Greater China is Hein Schumacher verantwoordelijk voor de drie FMCG categorieën waarin HJ Heinz Company (Heinz) actief is in China, Hong Kong en Taiwan: sauces & condiments, infant & nutrition en frozen food. In de 17 maanden die Schumacher actief is in deze functie, heeft hij de succesvolle integratie van Foodstar (een acquisitie van Heinz in China) in Heinz geleid, snelle groei gerealiseerd en zijn verschillende duurzaamheid projecten in China verder ontwikkeld. Voor een programma om de tomaten agricultuur in China naar een hoger niveau te brengen, ontving Heinz van McDonalds de jaarlijkse duurzaamheid award voor leveranciers. Ook heeft Schumacher namens Heinz diverse initiatieven geleid om baby's in arme plattelandsgebieden in China te voorzien van kritische voedingsstoffen in de eerste levensjaren.

Afgelopen jaar heeft Schumacher kwaliteit en voedselveiligheid als prioriteit gesteld. Als resultaat nam hij diverse externe en interne onderscheidingen in ontvangst waaronder de Chinese 7 Star Award (publieke prijs) en de interne Global Quality Assurance Award, een jaarlijkse interne prijs, voor zijn toewijding aan voedselveiligheid en de sterke verbeteringen die op verschillende terreinen in de Chinese toeleveringsketen zijn doorgevoerd.

Hein Schumacher (1971) studeerde Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam en Bedrijfskunde voor de financiële sector (samenwerking Vrije Universiteit Amsterdam en Hogeschool in Holland). Hij begon zijn carrière bij Unilever waar hij verschillende financiële functies bekleedde. Voor zijn aantreden bij Heinz werkte hij bij Koninklijke Ahold waar hij actief was in Finance en M&A voor Azië en Latijns Amerika. Binnen het Heinz concern was hij o.a. Chief Financial Officer voor de Europese activiteiten alsmede Chief Strategy Officer voor Heinz wereldwijd.
Berte Simons
infolinkedin
Berte Simons – Royal HaskoningDHV 
Berte Simons leidt de Unit Mining and Heavy Industry van Royal HaskoningDHV. Als directeur geeft ze leiding aan 125 medewerkers op afdelingen in Nederland, Engeland, Zuid-Afrika en Indonesië. Ook houdt zij zich bezig met het verder uitwerken en in de markt zetten van het zogenaamde 'pit to port' concept. Dit concept richt zich op het verkrijgen van inzicht in en controle op alle stadia van de keten van grondstofwinning tot export naar de eindgebruikers. Daardoor kan een efficiency slag worden gemaakt in de transportketen van winning (pit) naar overslag/transport (port). Dit concept sluit aan bij de ambitie van Royal HaskoningDHV om grotere projecten met verschillende bedrijfsonderdelen uit te voeren. Berte en haar team voeren wereldwijd projecten uit in landen als Saoedi-Arabië, Mozambique en Rusland. Deze projecten richten zich voornamelijk op het op een verantwoordelijk wijze winnen van grondstoffen en de op- en overslag daarvan. Tevens houdt Berte zich sinds de fusie tussen Royal Haskoning en DHV op 27 februari 2012, als procesmanager bezig met de integratie van de diverse (internationale) onderdelen binnen de Business Line Industry, Energy & Mining.

Berte Simons (1982) volgde de opleiding Maritiem Officier, afstudeerrichting Energie Techniek. Zij begon haar carrière als Beleidsadviseur/Projectleider bij Zeeland Seaports waar zij verantwoordelijk was voor de invoering van nieuwe internationale wetgeving. In 2006 begon zij bij Royal Haskoning als Projectleider Milieu en veiligheidsmanagement. Daarna werd Berte hoofd van de Adviesgroep Heavy Industry and Logistics.

Binnen Royal HaskoningDHV is Berte sinds 2006 initiator en projectleider van verschillende sociale projecten in binnen en buitenland. Zoals milieu educatie aan basisschool kinderen in Rotterdam en het ondersteunen van verschillende weeshuizen in Jakarta.
Maurice Unck
infolinkedin
Maurice Unck – NedTrain
Als directeur Onderhoud & Service van NedTrain, het onderhoudsbedrijf van NS, staat Maurice Unck voor de operationele uitdaging om leiding te geven aan een onderdeel met meer dan 1.800 medewerkers. Onderhoud & Service is verantwoordelijk voor onderhoud, herstel en schoonmaak van meer dan 750 treinen, maar ook voor de NedTrain brede inkoop. In zijn directiefunctie houdt Maurice zich zowel bezig met de dagelijkse operatie als met de positionering van NedTrain in de toekomst. Voordat Maurice in deze functie actief werd, was hij als programmadirecteur bij NS verantwoordelijk voor het verwerven van de concessie voor het integrale Nederlandse hoofdrailnet, inclusief het hogesnelheidsnet. Het verkrijgen van deze concessie vormt een mijlpaal voor NS en een belangrijke bouwsteen voor de continuïteit van deze organisatie. Deze concessie gaat per 2015 in en loopt tot 2025.

Maurice Unck (1974) studeerde Nederlands Recht aan de Universiteit Utrecht waarna hij begon als managementtrainee bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Na een positie bij High Speed Alliance, begon hij als ad interim productiemanager bij NS Internationaal. Binnen NS heeft Maurice verschillende functies bekleed: commercieel regiodirecteur en directeur Bedrijfs- en Productontwikkeling bij NS Reizigers en Programmadirecteur Hoofdrailnet bij NS Groep.

Naast zijn werk voor NedTrain is Maurice boardmember van de Partnership Foundation, een stichting die Indiase straatkinderen ondersteunt met onderdak, scholing en opvoeding. Met hulp van de Partnership Foundation zijn er inmiddels 30 zogenaamde Rainbow Homes geopend waarin 2.500 straatmeisjes leven.
Winnaar 2011
Young Captain Award | 2011
Roy Jakobs
infolinkedin
Persbericht
Drs. Roy Jakobs MM
– Royal Philips Electronics 
Amsterdam, 22 november 2011 – Roy Jakobs, Chief Marketing Officer Lighting bij Royal Philips Electronics, is de winnaar van de Young Captain Award 2011, de jaarlijkse erkenning voor de meest getalenteerde zakelijke leiders in het Nederlandse bedrijfsleven. Jakobs ontving de bijbehorende bokaal uit handen van juryvoorzitter minister Maxime Verhagen tijdens de feestelijke finalebijeenkomst op Paleis Het Loo. 

De 37-jarige Jakobs viel op door zijn drive en visie. Maxime Verhagen: "Hij enthousiasmeert zijn team om te vechten voor een gezamenlijk eindpunt en creëert daadkracht en draagvlak." Roy Jakobs lanceerde als Chief Marketing Officer de wereldwijde 360-graden campagne om Philips Lighting als marktleider op de LED-markt te positioneren. Onder zijn management steeg de merkwaarde van Philips Lighting met 7% in 2011. 

De jury ziet zich in haar keuze gevalideerd, nu bekend is dat Roy Jakobs per 1 januari 2012 promotie maakt. Jakobs is benoemd tot CEO Midden Oosten en Turkije en krijgt de leiding over activiteiten van Philips in deze regio. 

Voormalig CEO van TNT Peter Bakker hield een voordracht voorafgaand aan de uitreiking in de aanwezigheid van zo'n 150 mensen uit de top van het Nederlandse bedrijfsleven. 

De winnaar van 2010, dr. Pim Berendsen van TNT Post, draagt de titel over na een enerverend jaar als Young Captain. Roy Jakobs ontvangt als nieuwe Young Captain een op maat gemaakt netwerk- en opleidingsprogramma om zijn persoonlijke en professionele ontwikkelingen verder te ondersteunen. De kandidaten van dit jaar treden daarnaast alle drie toe tot het netwerk van Young Captain finalisten dat sinds 2005 is opgebouwd.
Maarten Edixhoven
infolinkedin
Drs. Maarten Edixhoven MM – SNS REAAL
Als Voorzitter van de Directie van Zwitserleven is Maarten Edixhoven sinds 1 oktober 2010 integraal verantwoordelijk voor deze business unit van SNS REAAL, waar hij leiding geeft aan ongeveer 800 medewerkers. In hetzelfde jaar is grote vooruitgang geboekt met de integratie van zes pensioenverzekeraars onder het Zwitserleven merk. Tevens heeft de nadruk op MVO geleid tot een nieuwe positionering van het ijzersterke Zwitserleven merk. Dit werd onlangs bekroond met het winnen van het Gouden Schild voor MVO.
Maarten is tevens lid van de Management Committee van SNS REAAL NV. In deze hoedanigheid is hij direct betrokken bij de strategische ontwikkeling van SNS REAAL. 
Maarten Edixhoven (1971) studeerde Bedrijfskunde van de Financiële sector aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij begon zijn carrière bij de ING Groep, waar hij snel opsteeg tot Directeur Marketing en Communicatie in Tsjechië. Maarten behaalde een Masters of Marketing aan de TIAS Business School en volgde Executive Programs aan De Baak en de Stanford Business School. Voor zijn aantreden bij Zwitserleven was Maarten Edixhoven achtereenvolgens Directeur van het Individuele en MKB Pensioen bedrijf van Nationale-Nederlanden en Head of Corporate Compliance bij ING Groep.
Lidewij de Haas
infolinkedin
Drs. Lidewij de Haas – ARCADIS
Als directeur van de divisie Milieu & Ruimte heeft Lidewij de Haas de uitdagende taak om te zorgen dat bedrijven en overheden ook in deze tijden van crisis en bezuinigingen maximaal profiteren van de kennis en kunde van ARCADIS. Daarnaast is ze prominent lid van de Global Business Line Environment, waarin de internationale kennis van de advies- en ingenieursorganisatie wordt uitgewisseld. Vanuit die hoedanigheid is zij verantwoordelijk voor de inbreng van kennis en kunde op het gebied van duurzaamheid richting de organisaties in andere landen van ARCADIS.
Lidewij weet haar collega's op betrokken wijze te bewegen meer duurzaamheid in hun projecten op te nemen. Daarbij verliest zij de business-kant uiteraard niet uit het oog. Ze is gericht op het verbeteren van (bedrijfs)prestaties via innovatie en samenwerking met collega's, klanten en partners.
Lidewij de Haas (1971) studeerde Biologie aan de Rijksuniversiteit Leiden waarna ze begon als projectleider bij ARCADIS Heidemij Advies BV. Na een positie bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat keerde ze terug bij ARCADIS als hoofd van de adviesgroep Milieu Effecten Studies en later als directeur van de marktgroep Milieu en Leefomgeving. Lidewij vervulde een sleutelrol bij het versterken van de positie van ARCADIS als een van de grootse milieuadviesbureaus in Nederland.
Winnaar 2010
Young Captain Award | 2010
Drs. Pim Berendsen
infolinkedin
Persbericht
Drs. Pim Berendsen
– TNT Post
Renkum, 17 november 2010 - Drs. Pim Berendsen van TNT Post is verkozen tot Young Captain 2010. Dit is gisteravond bekendgemaakt tijdens het traditionale finalistendiner op Paleis 't Loo. De winnaar van 2009, Ir. Véronique Pauwels-van Doorne (Bain & Company), draagt de titel over na een jaar vol met Young Captain activiteiten, waaronder deelname aan een Handelsmissie naar India. 

Pim Berendsen kreeg in de grote finale nipt de voorkeur boven twee andere genomineerden met een uitstekende staat van dienst: drs. Steven Nieuwenhuijzen (CEO van D-Reizen) en drs. Hugo Verkuil (Head of Foods, Unilever Singapore, Maleisië, Brunei), die speciaal voor de uitreiking van de award uit Azië was overgekomen. 

Volgens de jury boekt Pim Berendsen (1973) consistent uitstekende resultaten vanwege zijn grote mate van ambitie, gekoppeld aan een uitzonderlijke vakbekwaamheid en intelligentie. Hij is een gedreven leider, die teams stimuleert rondom vernieuwing van business modellen en bij prestatieverbetering. Berendsen is nuchter, authentiek én inspirerend: "Ik zou zó voor hem willen werken," aldus één van de lovende commentaren van de juryleden.

Als Algemeen Directeur is Berendsen verantwoordelijk voor de business unit Data & Document Management van TNT Post (2200 medewerkers), dat onder zijn sterke leiderschap succesvol door ingrijpende veranderingen gaat. Berendsen is tevens lid van de Executive Board van TNT Post. Naast zijn zakelijke prestaties en ambities is hij ook lid van het bestuur van het Universiteitsfonds van de Universiteit van Tilburg en een actief (team-) sporter. Berendsen studeerde Economie in Tilburg, met een fiscale specialisatie.
Drs. Steven van Nieuwenhuijzen
infolinkedin
Drs. Steven van Nieuwenhuijzen – D-Reizen
Als Algemeen Directeur van D-Reizen (onderdeel van familiebedrijf Dirk van den Broek) heeft Steven van Nieuwenhuijzen het bedrijf de afgelopen 2 jaar bijzonder succesvol door de economische crisis geleid. Door tijdig de juiste veranderingen in de organisatie door te voeren heeft hij D-Reizen als een visionair dichter bij het doel 'Dè reisautoriteit van Nederland in 2012' gebracht. 
Steven is de stabiele factor in de organisatie; een rustpunt met veel gevoel voor humor. Zijn stijl is toegankelijk en laagdrempelig: doe maar gewoon en wees duidelijk. De combinatie van zijn ongeëvenaarde dossier- en branchekennis, zijn uitzonderlijke snelheid van kennisverwerking en oog voor detail staan garant voor successen van Steven en zijn mensen. 
Steven van Nieuwenhuijzen (1974) studeerde aan de Hogere Hotelschool in Maastricht en Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij maakte snel carrière binnen Free Record Shop, alvorens hij overstapte naar D-Reizen. Daar heeft Steven een goede band opgebouwd met de familie Van den Broek en geniet hun vertrouwen in de keuzes die hij maakt.
Drs. Hugo E. Verkuil
infolinkedin
Drs. Hugo E. Verkuil – Unilever Malaysia/Singapore/Brunei
Als Head of Foods is Hugo Verkuil sinds kort verantwoordelijk voor de Marketing en Verkoop van Food, Beverages en Ice Cream van Unilever in Maleisië, Singapore en Brunei. Hij wist hiervoor vanuit Turkije (Director Brand Development Africa Middle East and Turkey) en bij de Global Ice Cream Category in Italië belangrijke doorbraken te realiseren, onder meer door een zeer succesvol groeimodel voor ijs in opkomende markten te ontwikkelen. 
Hugo wordt geprezen om de zeldzame combinatie van zeer gestructureerde analytische capaciteiten en een echte ondernemerspassie en - drive. Hij weet structureel doelstellingen te overtreffen en zich overal ter wereld snel en natuurlijk een plek in de lokale gemeenschap te verwerven. Een nuchtere sociaalbewogen Westfries die de wereld verovert als een authentiek en bescheiden leider. 
Hugo Verkuil (1973) studeerde af in International Management in Maastricht en studeerde ook enige tijd in Peru en Frankrijk (INSEAD MBA). Binnen de Boston Consulting Group maakte Hugo na zijn studie uitzonderlijk snel carrière als project leider, met specialisatie in consumentengoederen.
Winnaar 2009
Young Captain Award | 2009
Ir. Véronique Pauwels-van Doorne
infolinkedin
Ir. Véronique Pauwels-van Doorne – Partner Bain&Co 
Renkum, 19 november 2009 - Ir. Véronique Pauwels-van Doorne van Bain & Company is benoemd tot Young Captain 2009. De jury onder leiding van staatssecretaris Frank Heemskerk verkoos Véronique Pauwels, die de award uit handen van bestuursvoorzitter Dries van der Vossen in ontvangst nam, tot winnaar. De winnaar van 2008, Olaf Sleijpen (APG), draagt de titel daarmee over. Met de jaarlijkse toekenning van de Young Captain Award biedt de Stichting Young Captain Nederland een platform aan de aankomende generatie topbestuurders van het toonaangevende bedrijfsleven in Nederland.

Véronique Pauwels (1972) is als partner bij Bain verantwoordelijk voor het oplossen van complexe bedrijfseconomische vraagstukken en het implementeren van grootschalige veranderingsprocessen bij beursgenoteerde bedrijven. In deze rol stuurt zij dagelijks teams van consultants en klanten aan om aantoonbaar resultaat te creëren. Pauwels staat bij de jury bekend om haar strategische visie, operationele kennis en overredingskracht, waardoor zij zich telkens weer als leider profileert. 

Véronique Pauwels studeerde in de kortst mogelijke tijd magna cum laude af in twee Masters studies: Bedrijfswetenschappen (MBA) en Materiaalkunde (Ir.) en behaalde in diezelfde tijd ook een Bachelors in Pedagogiek & Psychologie. Bij Bain maakte Pauwels internationaal snel carrière en werkte zij in Zuid-Afrika, Australië, Engeland en België. Naast haar werk vervult Pauwels regelmatig een maatschappelijke rol. Zo leidde zij recent binnen Talent naar de Top, de werkgroep die zich bezig hield met de vraag hoe meer vrouwen op topposities in het bedrijfsleven te krijgen. 

Pauwels behoorde samen met Drs. David E. Knibbe (ING/Nationale Nederlanden)en Drs. Bart F.M. Schlatmann (ING Retail Nederland) tot de finalisten van dit jaar. De prijs voor de Young Captain 2009 bestaat uit een op maat gemaakt netwerk- en opleidingsprogramma. Tijdens de uitreiking op Paleis 't Loo, waarbij zo'n 150 mensen uit de top van het Nederlands bedrijfsleven aanwezig waren, sprak CEO Sjoerd Vollebregt over leiderschap in Nederland.
Drs. Bart F.M. Schlatmann
info
Drs. Bart F.M. Schlatmann – ING Retail Nederland
Als Chief Operating Officer is Bart Schlatmann binnen de directie van ING Retail Nederland eindverantwoordelijk voor de integratie van de Postbank en de ING Bank (Project Tango). Een buitengewoon complex proces met zware beslismomenten, waarbij Schlatmann als een leider op het gebied van verandermanagement wordt omschreven. Hij is in staat om op een sterke en rustige manier de rol van besluitvormer aan te nemen.

Bart Schlatmann (1969) studeerde economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Na zijn studie begon hij als Global Management trainee bij ING en nam in die periode ook deel aan het Young Management Program van INSEAD (Frankrijk). Schlatmann heeft binnen de ING Groep verschillende functies gehad. Zo werkte hij voor ING Investment Management in Atlanta, Verenigde Staten en als management director Corporate Clients bij Nationale- Nederlanden. In zijn vorige functie was Schlatmann als directielid van de Postbank verantwoordelijk voor Intermediaire Zaken, Postbank Advies, Kantoren & Verzekeren.
Drs. David E. Knibbe
infolinkedin
Drs. David E. Knibbe –– ING/Nationale-Nederlanden
David Knibbe geeft als een van de jongste directeuren van ING leiding aan het Pensioenbedrijf van Nationale-Nederlanden. Dit is een toppositie binnen ING Nederland vanwege het strategische belang, de omvang en complexiteit. Knibbe wordt omschreven als een man met visie: hij heeft een nuchtere en onorthodoxe blik, die is gericht op het vinden van een balans tussen alle stakeholders. Hij heeft zich breed ontwikkeld, en ook in het sociale veld onderscheidt hij zich, zoals bijvoorbeeld blijkt uit zijn inzet voor UNICEF en NOC*NSF. 

David Knibbe (1971) studeerde aan de Erasmus Universiteit zowel Monetaire Economie als Financiering & Beleggingen en studeerde in 1996 af met een 10 voor zijn scriptie over privatisering van sociale zekerheid. Hij begon zijn carrière bij de ING, waar hij al snel een strategische interim-opdracht kreeg bij ING Asset Management in Boston, VS. Ook was hij al vroeg in zijn carrière als managing director verantwoordelijk voor het opzetten en besturen van de joint-venture ING Piraeus in Athene. In 2005 volgde hij het General Management Program (GMP) op Harvard Business School. In zijn vorige functie (2007) was David Directeur Leven Individueel van Nationale-Nederlanden.
Winnaar 2008
Young Captain Award | 2008
Prof. Dr. Olaf Sleijpen
infolinkedin
Prof. Dr. Olaf Sleijpen – APG MD Inst Clients
Renkum, 19 november 2008 - Prof. Dr. Olaf Sleijpen van APG Groep is verkozen tot Young Captain 2008. Dit maakte juryvoorzitter staatsecretaris Frank Heemskerk gisteren bekend tijdens een feestelijk diner op Paleis 't Loo. De winnaar van 2007, Conrad Keijzer (AkzoNobel) draagt de titel daarmee aan Sleijpen over. Met de jaarlijkse toekenning van de Young Captain Award biedt de Stichting Young Captain Nederland een platform aan de aankomende generatie decision makers van het toonaangevende bedrijfsleven in Nederland.
Sleijpen (38) is werkzaam bij APG Groep NV als directeur Institutional Clients. Tevens is hij lid van de Directieraad van Cordares NV. Hij werd door juryvoorzitter en staatsecretaris Frank Heemskerk geprezen om zijn buitengewone kennis en kunde van de Nederlandse en internationale economie. Bovendien heeft Sleijpen een uiterst heldere en goed onderbouwde lange termijn visie t.a.v. de financiële sector als ook het bedrijfsleven en stelt: "Deze crisis is een kans voor de financiële sector om back to basics te gaan". Hij onderstreept het belang van de open economie die ons land kenmerkt en pleit dit in het huidige tijdsgewricht vooral te behouden.

Sleijpen, tevens hoogleraar European Economic Policy aan de Universiteit Maastricht, behoorde samen met Alexandra van Huffelen (Essent) en Frank Swinkels (Bavaria) tot de genomineerden. De prijs voor de Young Captain 2008 bestaat uit een op maat gemaakt netwerk- en opleidingsprogramma. Tijdens de uitreiking, waarbij zo'n 150 mensen uit de top van het Nederlands bedrijfsleven aanwezig waren, sprak naast staatsecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk ook Prins Maurits over leiderschap in Nederland. 

Sleijpen is in zijn huidige functie onder meer verantwoordelijk voor de relaties met institutionele klanten van APG Groep, zowel op het gebied van pensioenbeheer als vermogensbeheer en de internationale activiteiten van de APG groep. Voordat hij bij ABP werkte, heeft hij verschillende functies vervuld bij De Nederlandsche Bank en de Europese Centrale Bank (ECB), waaronder adviseur van de president van de ECB. In 2004 trad hij in dienst bij Stichting Pensioenfonds ABP.
Alexandra van Huffelen
infolinkedin
Alexandra van Huffelen
Alexandra rondde haar doctoraalstudie bestuurskunde af aan de Rijksuniversiteit Leiden. Daarna volgende zij diverse opleidingen onder meer op Harvard, INSEAD en AT Kearney & Nyenrode Business Universiteit. Zij vervulde naast haar studie en tijdens haar loopbaan verschillende nevenfuncties (cultuur en gezondheidszorg). Na haar studie was zij 5 jaar werkzaam voor het ministerie van VROM. Aansluitend werkte zij bij het Projectbureau Energie 2050 voordat zij de overstap maakte naar energiebedrijf Essent, waar zij in 2000 in dienst trad als directeur Corporate Strategy. Op dit moment is Alexandra directeur van zowel Deutsche Essent als de business unit New Energy. Alexandra wil een betekenisvolle bijdrage leveren aan het verduurzamen van onze energievoorziening en zet zich in voor het vergroten van het aantal vrouwen op topposities in bedrijven en bij de overheid. Een grote gedrevenheid en focus, haar veranderingsbereidheid als manager en een uitstekend oog voor resultaat en cijfers, zijn de sterke punten van Alexandra, zo oordeelt de jury.
Drs. Frank Swinkels
infolinkedin
Drs. Frank Swinkels - CFO Bavaria
Na zijn studie algemene economie aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam en een traineeship bij de WGZ-Bank in Düsseldorf, is Frank ruim 7 jaar in veschillende functies werkzaam geweest bij HSBC in Düsseldorf. Hij is begonnen als handelaar in rentederivaten en daarna verantwoordelijk geworden voor international institutional sales. In zijn functie als senior salesman beleggingsproducten vervulde hij werkzaamheden in Hong Kong, Düsseldorf en London. Zijn carriere binnen HSBC heeft hij afgesloten als directeur corporate finance. Bij Bavaria startte Frank in 2002 als directeur export. In 2004, trad hij toe tot de directie van Bavaria als CFO met als verantwoordelijkheid export en finance. Hij heeft diverse opleidingen gevolgd aan de universiteiten van INSEAD en IMD. Frank is een echte ondernemer die met bezieling mede leiding geeft aan de brouwerij in al zijn facetten, waarbij de mens het benutten van hun talenten centraal staat. Frank hecht groot belang dat de 35.000 familie bedrijven in Nederland blijvend de ruimte krijgen om hun groei en continuiteit te kunnen realiseren. Hij draagt hieraan bij via het gestructureerd overleg van verschillende grote Nederlandse familiebedrijven, die actuele en relevante thema's voor familiebedrijven bij de Nederlandse overheid onder de aandacht brengt. Hij presenteert zich, zo stelt de jury, als een gepassioneerd leider van het familiebedrijf.
Winnaar 2007
Young Captain Award | 2007
Conrad Keijzer
infolinkedin
Conrad Keijzer – Lid Raad van Bestuur AkzoNobel


Genomineerden 2007

Peter Paul Coppes
Hugo Koppelaars
Carolina Wielinga
Winnaar 2006
Young Captain Award | 2006
Dimitri de Vreeze
infolinkedin
Dimitri de Vreeze – Lid Raad van Bestuur Koninklijke DSM NV


Genomineerden 2006

Thomas Casparie
Stephanie Harmsen
Roland van Geest
Winnaar 2005
Young Captain Award | 2005
Hugo Loudon
infolinkedin
Hugo Loudon
Lid Raad van Bestuur Hertel
X