Young Captain winnaars: van managers wordt iets anders verwacht; Geen geloof in Bokito stijl | Nieuws
Young Captain winnaars: van managers wordt iets anders verwacht; Geen geloof in Bokito stijl

Young Captain winnaars: van managers wordt iets anders verwacht; Geen geloof in Bokito stijl

7 juni 2016

TELEGRAAF-Carriere Rotterdam:04-06-16 • De nieuwe generatie topmanagers is merkbaar anders dan de vorige. Wie de credo's van de elf winnaars van de prestigieuze Young Captain Award naast elkaar legt, ziet een opmars van karaktertrekken die te boek staan als vrouwelijk. Op kwaliteiten als luisteren en vragen stellen wordt tegenwoordig meer en meer nadruk gelegd. Dat klopt, zeggen de laatste twee winnaars van de prijs voor veelbelovende leiders van de BV Nederland. Aukje Doornbos, senior advisor to the ceo bij chemieconcern DSM, won in 2015. "Leiders zijn niet zozeer minder mannelijk geworden", zegt ze. "Van managers worden tegenwoordig andere dingen verwacht dan vroeger. Hij of zij moet nog steeds een visie en strategie bepalen en besluitvaardig zijn, maar emotionele vaardigheden zijn net zo belangrijk geworden. Het is en-en. Dat verschuift binnen de hele maatschappij." Berndt Kodden, managing director Branded Nederland bij zuivelreus FrieslandCampina en de Young Captain van 2014, ziet die verschuiving ook. "De baas krijgt zijn respect niet meer omdat hij nou eenmaal de baas is, of omdat hij alles het beste weet. Inhoudelijke veranderingen gaan dusdanig snel dat het onmogelijk is om alwetend te zijn. De jongere generatie weet veel meer van e-commerce, van sociale media." Koddens oplossing: zijn team coachen, in plaats van zelf willen meespelen. "De 'spelers', de mensen in mijn team, doen het met mijn mandaat veel beter dan ik zou kunnen. Het is een valkuil. Als ik me toch zelf inhoudelijk met zaken ga bemoeien, werkt dat alleen maar frustrerend en vertragend." De werknemers van nu hebben niet alleen meer kennis dan hun managers, ze vinden ook andere dingen in hun carrière belangrijk. Doornbos: "Targets zetten werkt niet meer bij iedereen, je moet de interne motivatie van medewerkers aanspreken. Dat hoeft geen geld te zijn, het zijn soms de fijne dingen die ze in het leven willen doen." Kodden vult aan: "In mijn tijd ging het, overdreven gezegd, om status en een leaseauto. Nu is het jongeren om ervaring en een hoger doel te doen." Management teams binnen FrieslandCampina worden mede om die reden omgevormd tot faciliterende teams, vertelt Kodden. "Ik geloof zelf niet zo in die 'Bokito'- stijl, en bovendien lopen jonge mensen weg als ze de ruimte en verantwoordelijkheid niet krijgen. Ik op mijn beurt kan heel trots zijn als blijkt dat ik de juiste mensen heb geselecteerd, en ik ze goed zie presteren." Lachend: "Die instelling helpt ook als ik 's zaterdags naar de voetbalwedstrijden van mijn zoons kijk." Dat zelf langs de kant blijven staan heeft de zuivelmanager moeten leren. Doornbos heeft moeten leren "dat moeilijke besluiten er ook bij horen". Ze noemt een reorganisatie als voorbeeld. "Dat je een besluit neemt is in ieders belang, onduidelijkheid is voor niemand goed. En ofschoon ontslag voor een privépersoon heel ingrijpend en verdrietig is, is het voortbestaan van het bedrijf als geheel voor veel meer mensen belangrijk."