Winnaar Young Captain Award 2014

Winnaar Young Captain Award 2014

18 november 2014

Top manager Royal FrieslandCampina verkozen tot Young Captain 2014. Meest getalenteerde leiders Nederlandse bedrijfsleven geëerd tijdens jubileum editie award uitreiking. Amsterdam, 18 november 2014 – Berndt Kodden van Royal FrieslandCampina is de winnaar van de Young Captain Award 2014. Deze jaarlijkse erkenning voor de meest getalenteerde zakelijke leiders in het Nederlandse bedrijfsleven werd dit jaar voor de tiende keer uitgereikt. Gisteravond ontving Kodden de bijbehorende bokaal tijdens de finalebijeenkomst op Paleis het Loo. Kodden, momenteel nog werkzaam in Singapore, wordt met ingang van januari 2015 Managing Director van de Branded Business van FrieslandCampina in Nederland en België. Hij is dan de jongste Managing Director van het bedrijf. De Young Captain Award wordt jaarlijks toegekend aan een business leider die in een vroege fase van zijn of haar carrière al een grote invloed op de eigen onderneming heeft en getuigt van een visie op economisch en maatschappelijk vlak. De finalisten zijn de Captains of Industry van morgen. Dit jaar werd de award voor de tiende keer uitgereikt. Kodden werd verkozen boven twee andere jonge zwaargewichten uit het bedrijfsleven: Nanouke van ’t Riet, directeur Service & Operations in het directieteam van NS Reizigers, en Tjeerd Bosklopper, CEO van ING Life & Pensions in Polen. Kodden ontving de bijbehorende bokaal uit handen van Siebe Riedstra, Secretaris Generaal van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, die de award uitreikte namens de Minister van Economische Zaken Henk Kamp. Juryvoorzitter Henk Kamp: “De drie finalisten zijn onderling zeer verschillend in zowel rol en verantwoordelijkheid, als in persoonlijkheid. Toch was er sprake van een close finish. Berndt Kodden heeft de jury overtuigd als Young Captain 2014 op basis van zijn leiderschapsstijl die zich laat kenmerken als inhoudelijk zeer sterk in het analyseren van trends en deze concreet kan toepassen in een onconventionele business aanpak. Hiermee hebben Berndt en zijn teams het kleine Friso in Azië weten te transformeren tot een marktspeler van formaat. Berndt neemt het voortouw, zonder voortdurend voorop in de strijd te gaan. Zijn balans tussen sensitiviteit voor medewerkers van hoog tot laag en zijn zakelijk vernuft met een realistische kijk op waar een investering het meest zal renderen, zijn een uitstekend voorbeeld hoe een organisatie te leiden.” Berndt Kodden is in zijn huidige positie, die hij vanuit Singapore vervult, verantwoordelijk voor de kindervoeding-merken van FrieslandCampina in meer dan 25 landen (waaronder China, Indonesië, Nigeria, en Rusland), met een omzet van meer dan $ 1 miljard en verdubbeling in de afgelopen 4 jaar. Kodden begon zijn carrière in 1999 bij Royal Friesland Foods als Sales en Business Development Manager Europe en later Noord- en Zuid-Amerika. Sinds 2005 werkt Berndt in Azië, waar hij achtereenvolgens werkzaam was als Marketing Manager voor Royal Friesland Foods in Vietnam, Indonesië en Maleisië. CEO van Marks & Spencer, Marc Bolland, hield een voordracht voorafgaand aan de uitreiking in de aanwezigheid van 140 genodigden uit de top van het Nederlandse bedrijfsleven. De winnaar van 2013, Annemarieke de Haan, Vice President Marketing Refreshments, Home & Personal Care products Unilever Benelux, draagt de titel over na een enerverend jaar als Young Captain. Berndt Kodden ontvangt als nieuwe Young Captain een op maat gemaakt netwerk- en opleidingsprogramma om zijn persoonlijke en professionele ontwikkelingen verder te ondersteunen. De finalisten van dit jaar treden daarnaast alle drie toe tot het netwerk van Young Captain finalisten dat sinds 2005 is opgebouwd.