Young Captains over de vitale arbeidsmarkt | Nieuws
Young Captains over de vitale arbeidsmarkt

Young Captains over de vitale arbeidsmarkt

13 juni 2017

Een vitale arbeidsmarkt, de digitale economie en duurzame waardecreatie zijn thema’s die dit jubileumjaar bij KPMG centraal staan. Dit zijn ook onderwerpen waar leiders van de toekomst zich mee bezighouden. Maarten Meijs en Wendy van Hamburg, allebei finalisten van de Young Captain Awards gaan erover in gesprek.

Maarten Meijs reist voor zijn functie als managing director bij Talpa Global geregeld naar Amerika en het Midden-Oosten. Ook Wendy van Hamburg, hoofd van de sector Innovatie bij Transport en Logistiek Nederland (TLN), maakt lange dagen. En beiden combineren hun werk met de zorg voor een jong gezin. Dat ze de afgelopen jaren ook nog eens tot de finalisten behoorden van de Young Captain Awards, bewijst dat ze hun energie efficiënt weten in te zetten.

Young Captains

Maarten: ‘We zitten in de primetime van ons leven. Jonge kinderen, werk, sociale contacten. Je probeert veel dingen naast elkaar te doen, het is een grote transitiefase. Het traject van de Young Captain Awards daagde me uit om aan de rand van mijn eigen cirkel te gaan staan. Je wordt echt getoetst en gevraagd om je bredere maatschappelijke visie te geven. Wat er speelt in de wereld, de achtergronden van het nieuws: ik heb nu een veel rijkere mening dan een paar jaar geleden.’

Wendy: ‘Dankzij de Young Captain Awards krijg je een netwerk aangereikt dat je een stap verder helpt. Het heeft me aan het denken gezet: waar ben ik goed in, waar sta ik voor en wat wil ik nou echt? Ik was het nog niet zat bij het Havenbedrijf (zie kader), maar mijn nominatie heeft er wel toe bijgedragen dat ik ben gaan nadenken over mijn toekomst en uiteindelijk de stap maakte naar TLN. Ik werd me bewuster van het speelveld waarin ik acteer en ging beter nadenken over de gevolgen van mijn keuzes.’

Coachend leiderschap

Zo hebben de beslissingen van TLN direct gevolgen voor de achterban die voor een groot deel bestaat uit vrachtwagenchauffeurs. Wendy: ‘Binnen TLN hebben we het over de sector en slim ondernemerschap. Maar vrachtwagenchauffeurs willen ook gewoon een fijne baan hebben en een leuk centje verdienen, zonder dat ze daarvoor zeventig tot tachtig uur in de week moeten werken. Die werktijden zijn een groot probleem in de sector. In hoeverre ondersteun je slim ondernemerschap en geef je ondernemers ruimte om dingen te organiseren? En hoe zorg je tegelijkertijd dat het niet ten koste gaat van een groep die afhankelijk is en minder ruimte en mogelijkheden heeft om keuzes te maken? Zelfreflectie is daarbij steeds belangrijker. Ik vraag me dan af: wat vind ik er zelf van? Hoe zou ik reageren als het mij zou overkomen? Mezelf recht kunnen aankijken in de spiegel, dat is bepalend in al mijn keuzes.’

Maarten: ‘Leiderschap betekent niet dat je de baas bent over mensen. Ik wil mensen vertrouwen geven, ze de tools geven waarmee ze in staat zijn om hun doelen te behalen. Bij Talpa werken veel jonge mensen, de gemiddelde leeftijd binnen de Global divisie is ongeveer 31 jaar. Wat je bij de jonge generatie ziet, de twintigers, is dat ze vaak wel de top van de berg zien, maar de berg zelf zien ze niet. Alles is tegenwoordig instant satisfaction. Kijk naar sociale media. Als je een bericht post, krijg je meteen reactie. Bij die generatie zit dus ook een bepaald ongeduld. Ze willen impact hebben, maar weten vaak niet precies hoe ze die kunnen bereiken. Een bedrijf neerzetten, dat doe je niet van de ene op de andere dag. De jongere generatie heeft dat besef nog niet.’

Wendy: ‘Ik zie ook heel duidelijk verschil tussen de generaties. Waar de oude generatie heel loyaal is, zie je bij de jongere generatie veel ongeduld. Maar de jongeren zijn wel weer gewend om heel open te communiceren, er zit veel energie. De oudere generatie is meer afwachtend. Als leidinggevende heb je de taak om die dynamieken met elkaar te verbinden, je hebt een meer coachende rol.’ Maarten: ‘Tegenwoordig gaat veel aandacht uit naar vitaliteit, persoonlijke ontwikkeling en coaching. Dat zijn positieve zaken. Maar een bedrijf moet ook een duidelijk maatschappelijke positie hebben en met de ontwikkelingen meebewegen, vind ik. Als je niet in beweging blijft, raak je achterop.’

Digitale economie

Zo ziet Wendy in haar sector de digitalisering razendsnel op zich afkomen. ‘De technologie is er eigenlijk al. Denk aan autonoom rijden, truck patrooning (meerdere vrachtwagens achter elkaar, met maar één bestuurder) en robots in magazijnen. Discussies gaan vaak over de technologische aspecten, maar de grote vraag is: hoe ga je het een plek geven in je business en in de samenleving? Wat betekent het voor je werknemers? Je kunt niet van een orderpicker verwachten dat hij straks IT-systemen kan bedienen. Hoe ga je mensen daar op voorbereiden? Ik vind dat de overheid hier een actievere rol kan innemen door kaders te schetsen voor veiligheid en werkgelegenheid. Daarbinnen kunnen branches de regels invullen.’

De maatschappelijke impact van innovaties staat ook bij Talpa steeds centraal. Maarten: ‘Vroeger had je drie kanalen en een programmagids. Dan ging je op de bank zitten en nam je een programma tot je. Tegenwoordig gaat dat heel anders. Neem The Voice of Holland: ouders kijken naar het programma op tv, een kind speelt via de The Voice-app het spel, een ander bekijkt de optredens in 360° beeld. Wij proberen een situatie te creëren waarbij een gezin wel met hetzelfde programma bezig is, maar verschillende media gebruikt. Op die manier bereiken (en boeien) we iedereen en kunnen we mensen toch verbinden. Want daar is duidelijk behoefte aan, ziet Maarten. ‘Door de snelle technologische ontwikkelingen zijn we geneigd bepaalde groepsdynamieken uit het oog te verliezen. Computers kunnen immers geen gesprek voeren of interesse tonen in elkaar. Er is tussen computers geen echt contact, geen groepsdynamiek. We moeten technologische innovaties dus steeds beoordelen op relevantie en toepasbaarheid. Bij het programma Dance, dance, dance hebben we bijvoorbeeld een virtual reality achtergrond ontwikkeld waardoor je als kijker mee kan doen alsof je echt in het decor staat. Het spoort mensen aan om samen iets actiefs te doen.’

Duurzaamheid

Ook op het gebied van duurzaamheid gaat het steeds weer om de balans tussen bedrijfsdoelstellingen en haalbaarheid. Wendy: ‘TLN heeft een duidelijke visie op het gebruik van duurzame brandstoffen. Maar daar zit ook weer een spanningsveld. Hoe zorg je dat ondernemers gewoon hun business blijven draaien en tegelijkertijd ruimte hebben om te investeren in duurzame brandstoffen? Elektrisch rijden is een mooie oplossing voor de lichtere trucks, maar voor de zwaardere trucks is dat geen optie. Die zijn bij wijze van spreken nog niet van het parkeerterrein af of de accu is al leeg. Daar zijn wel weer alternatieven voor, zoals biobrandstoffen. Om echt stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid is samenwerking essentieel. Wij willen bijvoorbeeld trucks van verschillende vervoersbedrijven die maar voor zestig of zeventig procent geladen zijn, met elkaar combineren. Zo kun je met minder vrachtwagens toe. Maar dat vereist een andere manier van denken. Het delen van data bijvoorbeeld, dat is voor veel ondernemers nog lang niet vanzelfsprekend. Toch heb ik er vertrouwen in dat we klimaatdoelstellingen gaan halen. Ik zie dat bedrijven het bij voorkeur met elkaar oppakken. Ze moeten ook wel, want tegelijkertijd neemt de maatschappelijke druk toe. Als we niks doen, hebben we in 2040 te maken met 38 procent meer files. Dat kunnen we ons niet permitteren. Bedrijven zijn zich daar echt wel bewust van, is mijn ervaring.’

Maarten: ‘Bij Talpa hebben we niet zoals bij TLN een duidelijke taakstelling op het gebied van duurzaamheid. Maar ik vind dat wij bij uitstek een rol hebben in het vertellen van de juiste verhalen. Het smelten van de poolkappen, de plastic soep: dankzij de media kunnen we zien en ervaren wat daar gebeurt. Het zit ook in mensen om dat te willen weten, we zijn nieuwsgierig van aard. Talpa kan daar op inspelen en op die manier bijdragen aan bewustzijn. Het lijkt soms of entertainment een vies woord is, maar we vergeten dan dat het een belangrijke behoefte vervult. Mensen hebben ontspanning nodig, willen even ontsnappen aan de dagelijkse beslommeringen. Daardoor komen ze weer in een positieve gemoedstoestand, zijn ze beter toegerust om hun werk te doen, voor elkaar te zorgen en uitdagingen het hoofd te bieden. Vanuit een positieve mindset krijg je op allerlei vlakken meer voor elkaar. Vaak blijft de discussie hangen op de primaire vraag: wat is de investering en wat krijgen we ervoor terug? Maar je moet veel breder kijken. Ik heb een voorbeeld gezien van een True Value-berekening die KPMG heeft gemaakt van elektrische stadsbussen in Zweden. De geldelijke investering is groot. Maar als je kijkt naar wat het daadwerkelijk oplevert: het gaat sneller, er is minder vervuiling en overlast, en mensen zijn meer tevreden. Als we op die manier gaan denken, kan elk bedrijf iets wezenlijks bijdragen aan maatschappelijke ontwikkelingen.’

Wendy van Hamburg is hoofd van de afdeling Sectorontwikkeling bij Transport en Logistiek Nederland (TLN). Ze begon haar loopbaan bij de gemeente Rotterdam. Daarna stroomde ze door naar het Havenbedrijf Rotterdam, waar ze onder meer verantwoordelijk was voor de investeringsprojecten. Hierna maakte ze de overstap naar TLN waar ze verantwoordelijk is voor de sectorontwikkeling. In 2015 was ze finalist van de Young Captain Award.

Maarten Meijs is managing director van Talpa Global, waar hij in 2008 als enige medewerker begon. Maarten deed de hogere hotelschool in Den Haag en volgde het New Board Program (NBP) van Nyenrode. In 2016 won hij de Young Captain Award.

Secret Opration 610
De ontmoeting tussen Maarten Meijs en Wendy van Hamburg vond plaats in Secret Operation 610, een kunstwerk van RAAAF | studio Frank Havermans. Het werd in 2013 speciaal voor Park Vliegbasis Soesterberg ontworpen. Het object doet de geheimzinnige sfeer van De Koude Oorlog herleven. Secret Operation 610 wordt op afstand bestuurd en beweegt zich langzaam op rupsbanden voort. De voormalige vliegbasis is inmiddels een beschermd natuurgebied dat wordt beheerd door het Utrechts Landschap. Het schraalgrasland rond de landingsbanen blijft behouden voor de bijzondere dieren en planten die er leven, net als het noordelijk bosgebied. Aan de noordkant van de vliegbasis staat het Nationaal Militair Museum met een museumkwartier en een informatiecentrum voor de Heuvelrug. Er zijn nieuw aangelegde wandel- en fietspaden rondom de basis, het militair erfgoed zoals de munitiedepots, shelters, bunkers en de landingsbaan zijn behouden. Eigenaar van het kunstwerk Secret Operation 610 is de Provincie Utrecht. De mobiele sculptuur is tevens een werkstation voor acht tot tien personen. Voorwaarden voor huur zijn te vinden op de websites buitenbusiness.nl en embeddedart.nl.


Young Captain Award 
De jaarlijkse Young Captain Award is een prijs voor jonge mannen en vrouwen (tot en met 39 jaar) met de potentie de toekomstige leiders van ondernemend Nederland te worden. Initiatiefnemer is Stichting Young Captain Nederland. De winnaars nemen deel aan een jaarprogramma dat hun loopbaan een extra impuls moet geven. Ze gaan bijvoorbeeld mee op een handelsmissie, krijgen media- en communicatietraining en nemen deel aan een academisch opleidingsprogramma voor leden van raden van bestuur. Alle kandidaten die worden voorgedragen voor de Award, krijgen een tweedaags programma aangeboden, waarin zij een introductie krijgen in de dynamiek van de boardroom. Vorig jaar won Maarten Meijs, Managing Director Talpa Global. Dit jaar vindt de uitreiking plaats op 13 november. Kandidaten kunnen nog tot 21 juli 2017 worden aangemeld, www.youngcaptainaward.nl.

Bron KMPG >